Sárga háromszög turistajelzés útikalauza

Sh

Útvonal: Véménd – Ötvályús-forrás – Dömörkapu – Ellető-völgy – Schleiher-sír – Vadkörte-tábla – Sarok-tábla – Sárga sáv jelzés elágazás – Cser-dűlő – Kék sáv jelzés elágazás

Táv: 10+6 km

Jelzésünk Véménden a körforgalomtól indul.A sárga háromszög jelzést követve, a körforgalomtól észak-kelet felé indulunk a Petőfi Sándor utcán, majd jobbra a Dózsa György utcába térünk. A település régi elhagyott pincesorán érünk le az Ötvályús-forráshoz és a mellette eredő Véméndi-csorgóhoz, mely egy boltíves tározóból ered.

sh_otvaju

Mindkettő igen bővizű forrás szép mésztufakiválással. Innen kelet felé indulunk és a Szent Vendel szobor (Heiliger Wendelin) után elhagyjuk a települést. A dombtetőre felérve szép kilátás nyílik a falura. Mezőgazdasági úton haladunk, majd az útjelző oszlopnál balra fordulunk.

sh_megyehatar_tabla

A gerincúton kb. 1 km-t haladunk északi irányba, ahol egy hatalmas csertölgynél útjelző oszlop mutatja a jobbra fordulás irányát. Az öreg tölgy mellett régi határkő áll. Itt elhagyjuk Baranya megyét és a továbbiakban már Tolna megyei területen járunk. Pár lépés sután a Dömörkapui erdei temetőhöz érkezünk. A festett sírkövek mellett szépen felújított kereszt áll. Az asztaloknál és padoknál megpihenhetünk, majd északi irányban kb. 150 m-re találjuk az elhagyott település csekély romjait, ahol szintén egy kőkereszt áll.

(Dömörkapu története elolvasható ide kattintva)

domorkapu_3

A jelzett utunkra visszatérve lejtős úton indulunk tovább és egy tisztásnál balra fordulunk. Egy darabig réten haladunk, majd az Ellető-völgy szép gyertyános, vegyes erdőállományában haladunk tovább. Hamarosan útjelző oszlophoz érkezünk. Itt ágazik ki utunkból a sárga rom jelzés, mely az egykori Dömörkapu pusztára vezet. Ez a kitérő kb. 700 m.

sh_sr_elagazas_1

Sárga rom jelzés (kitérő)

SL

Útvonal: Ellető-völgy, sárga háromszög elágazás – egykori Dömörkapu puszta

Táv: 0,7 km.

Jelzésünk az Ellető-völgyből indul és meredek kocsiúton ér fel a felső pusztára, ahol az egykori Dömörkapu puszta állt. Nagyon szép kilátás nyílik innen Dömörkapura. Itt is házak, épületmaradványok romjait és egy nagy víztartályt találunk. A települést jelző kőkereszt egy nagy hársfa alatt áll. Az oldalban egykori pincék üregeit lehet felfedezni.

Ha a felső pusztáról visszaérkeztünk a sárga háromszög jelzésre, akkor szép erdei úton haladunk ismét észak felé. Az úttól balra 25 m-re találjuk az időszakos Gyertyános-forrást. A forrás érdekessége, hogy tározós medencéje és téglafala fölé egy hatalmas gyertyánfa nőtt. Sajnos a forrás csövén csak ritkán (csapadékos években) folyik a víz.

sh_gyertyanos

A forrást elhagyva meredek úton nagy öreg tölgyek árnyékában érünk fel a domb tetejére, ahol fiatalos telepített akácos van. Az útelágazáshoz érve jobbra fordulva 50 m-re találjuk a Schleier-sírt, ahol megpihenhetünk.

(A síremlék története elolvasható ide kattintva)

schleier_3

Pihenőnk után utunkat nyugat felé folytatjuk a gerincen vezető széles kocsiúton először a Vadkörte-tábla mellett, majd a Sarok táblánál keresztezzük a sárga sáv jelzést. Utunk innen a gerincen folytatódik tovább északi irányban, majd lejtős terepen egy löszmélyútban haladunk, amíg le nem érünk a Cser-dűlőbe, ahol a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli kéktúra útvonalához csatlakozhatunk. Innen két lehetőségünk van: ha a kék sáv jelzésen nyugat felé indulunk, akkor Bátaapátiba érkezünk, ha kelet felé haladunk, Mórágyra érkezünk.

Véméndre visszatérni a Sarok-táblánál balra fordulva, a sárga sávjelzésre térve van lehetőségünk. A táv, kb. 6 km.

ss_vemend

Az turistaút térképe itt látható: